MojeTerasa
Hlavní partner WoodPlastic
Dnes je 10. dubna 2021, svátek má Darja, pranostika na dnešní den: Prší-li na Velký pátek, je k doufání úroda.

Jarní detox nestačí. Pečujte o své zdraví každý den

Redakce
12. 3. 2021
Zdroj: Pixabay

Přichází jaro a řada z nás má právě teď chuť udělat něco pro své zdraví. Co takové jarní detoxy, jsou účinné? A jsou vůbec zdravé? Existuje nespočet návodů na jarní detoxikaci organismu, ale pokud je jejich hlavním obsahem hladovění a jediným smyslem přimět nás k nákupu předražených produktů, bude lepší se jim obloukem vyhnout. Pojďme se teď spolu podívat na to, jak můžeme využít příliv jarních sil ke zdravé změně životního stylu, která bude účinná a trvalá.

Jarní detox? Raději zdravý životní styl

Lidský organismus opravdu nečeká na to, až mu vždycky takhle zjara dopřejeme jednorázovou spásu v podobě detoxu. Naše chytrá těla mají vlastní systém, jak se zbavit toxických látek, který bezvadně funguje 24 hodin denně 365 dní v roce. K hlavním detoxikantům patří játra, ledviny, trávicí a lymfatický systém, plíce nebo kůže. Nepromyšleným jarním hladověním paradoxně poskytujeme svému tělu spíše medvědí službu. To, co mu nejlépe prospívá, je zejména přiměřené množství vyvážené stravy, pravidelný pohyb na čerstvém vzduchu a dostatek kvalitního spánku.

Zdroj: Pixabay

Odlehčete jídelníček o zpracované potraviny

Pokud tedy máte v úmyslu přistoupit k čemusi, jako je jarní čista organismu, pojměte ji v první řadě jako výzvu k úpravě své stravy. Vyřaďte ze svého jídelníčku nezdravé a průmyslově zpracovávané potraviny. Tuto změnu do svého života zavádějte pomalu a problematické výrobky vyřazujte postupně. Jinak se může stát, že se k nim zase brzy vrátíte. Pokud si u některých produktů nejste jisti kvalitou, věnujte čas studiu jejich složení. V případě, že na horních příčkách etikety výrobku kraluje cukr a jeho alternativy, průmyslově zpracované rostlinné oleje a další aditiva, uchopte ho opatrně dvěma prsty a vraťte zpět do regálu. Zaměřte se na základní potraviny, jako jsou zelenina a ovoce (nejlépe sezónní), maso, ryby, vajíčka (ideálně domácí), neslazené mléčné produkty, ořechy, kvasové a žitné pečivo, fermentované výrobky nebo luštěniny. Je-li to ve vašich možnostech, snažte se při svých nákupech zohledňovat především kvalitu a jen minimálně průmyslově zpracované potraviny.

Choďte pěšky, hýbejte se

Pohyb hraje v našem zdraví i při případném hubnutí významnou roli. O dnešní době se říká, že je uspěchaná, ale myslí se tím především neustálý tlak a stres. Řada z nás tráví celý den u počítače nebo na jednom místě, proto je potřeba dopřát svému tělu dostatek pravidelného pohybu. Že sport není zrovna vaším šálkem čaje? Skličuje vás pohled na reklamy s vymakanými těly v upnutém značkovém oblečení? Kašlete na to! Choďte na procházky a těšte se z probouzející se přírody. Pracujte na zahrádce, pusťte se do dlouho odkládaného úklidu, dejte si po ránu chladnou sprchu… Dělejte ty nejpřirozenější věci, dělejte je s těmi, které máte rádi a dělejte je s radostí.

Zdroj: Pixabay

Chůze je pro naše tělo tím nejpřirozenějším pohybem, takže omezte jízdu autem, a i kdyby to mělo být každý den jen na půl hodinky, zaměstnejte své nohy intenzivním pochodem. Doporučený denní počet kroků ke zdraví, respektive hubnutí odborníci odhadují na zhruba 10 tisíc kroků, což může být něco kolem 6 km. Pokud to ujdete za hodinku, vězte, že jste na správné cestě. Doslova. Jistě, ne vždy je venku sluníčko, ne vždy se na to cítíte. Ale zkuste to. V každodenní motivaci vám můžou pomoci i chytré hodinky nebo měření kroků na smartphonu.

Dopřejte si dostatek kvalitního spánku

Spánek je všelék a elixír mládí. Většina z nás ho bohužel těžce podceňuje. Spánek napomáhá hubnutí a celkovému zdraví, tělu i mysli pomáhá v celkové regeneraci a pro vybudování silné imunity je zcela nepostradatelný. Za ideální dobu spánku se u dospělého člověka považuje zhruba osm hodin denně. Důležitá však není jen délka spánku, ale je třeba dbát i na jeho kvalitu. Tu může snižovat celá řada vlivů, počínaje přemírou kofeinu či alkoholu, stres, ale i kupříkladu i neustálé sledování všudypřítomné elektroniky – televize, telefonu, počítače… Zlepšete svou spánkovou hygienu vynecháním kávy a zelených čajů alespoň 4-6 hodin před spaním a poslední jídlo konzumujte minimálně dvě hodiny před ulehnutím. A namísto usínání u televize nebo s mobilem v ruce si raději vezměte knížku nebo časopis, poslouchejte příjemnou hudbu, protáhněte se, povídejte si s někým blízkým.

Zdroj: Pixabay

Pijte dostatečné množství vody denně

Voda je pro náš organismus naprosto nepostradatelná. Pijete jí dostatek? Jako doporučený příjem se většinou udávají dva až tři litry čisté vody denně. Existují různé studie a ani odborníci se mnohdy neshodnou na tom, kolik přesně je tak akorát. Ale to, že pít je třeba, asi nebude zpochybňovat nikdo. Podle jednoho z přijímaných návodů lze denní potřebu tekutin spočítat tak, že vynásobíte svoji hmotnost číslem 0,035, a tím získáte objem vody v litrech.

Potřebu vody samozřejmě ovlivňují i další faktory, jako je náš aktuální zdravotní stav, počasí, sportovní zatížení, pracovní námaha a další. Dbejte proto na dostatečný přísun tekutin, poslouchejte své tělo a sledujte vše, co vám může napovědět, jak mu pomoci (například barvu moči). Udržování nezbytné rovnováhy tekutin napomáhá hubnutí, správným tělesným funkcím, zamezuje zadržování vody v těle a zrychluje metabolismus. Naším tipem je vypít pár prvních doušků vody ráno nalačno po probuzení. Díky tomu si totiž doplníte přes noc ztracené tekutiny, tělo vyplaví nahromaděné odpadní látky a nastartujete svůj metabolismus a trávicí systém. Tak na zdraví!

Zdroj: Pixabay